Thursday, October 21, 2010

I DIDN'T KNOW THAT NAJIB

Even 2/3 majority in parliament don't have the right to do amendment related to Malays in Federal Constitution without the consent from the Malays Rulers. This is what Najib tell us in his opening speech in UMNO AGM. I think Malays should be inform about this. So that Malays shouldn't be worried to much about their right.
Excerpt from Najib speech:
Seandainya mempunyai majoriti dua pertiga dalam Parlimen pun, tidak akan mampu mengubah setitik apa jua, tanpa kebenaran Majlis yang dianggotai sembilan orang Raja-Raja Melayu. Dalam kata lain, sia-sia sahaja jerit pekik untuk menggunakan peruntukan tentang kerakyatan bagi mengancam kaum lain kerana peruntukan yang tertulis ini begitu konkrit sekalipun darurat diisytiharkan, ia tetap tidak boleh disinggung.
Hikmahnya, adalah supaya peruntukan-peruntukan tersebut di letakkan luar daripada forum perbincangan. Jika dibuka juga kepada perbahasan, maka kita bimbang, kita khuatir, ia akan membangkitkan keresahan serta mengapi-apikan “primordial instinct” atau naluri asal wujud antara etnik.
Read here, here and here comment from bloggers about Najib speech. 

No comments: