Thursday, October 14, 2010

(article) Kontrak sosial

1. Akhir-akhir ini kita sering mendengar ramai orang berckap mengenai kontrak sosial. Pelbagai tafsiran yag pro atau kon kita dengar.

2. Bila bercakap mengenai kontrak sosial ini, maka timbullah tafsiran yang dibuat mengikut perkauman dan agama. Persoalan mengenai apa itu kontrak sosial masih menjadi tanda tanya sebahagian besar rakyat malaysia.

3. Ramai pemimpin kita yang bercakap agar rakyat malaysia meghormati kontrak sosial ini tetapi mereka tidak pernah menerangkan apa itu kontrak sosial. Samada mereka terlalu sibuk untuk menerangkan mengenai perkara tersebut atau mereka sendiri tidak faham apa itu kontrak sosial.

4. Saya telah membuat beberapa kajian melalui pembacaan dan beberapa sumber lain untuk memahami apa itu kontrak sosial dan berharap agar saya dapat menerangkan beberapa perkara sejelas mungkin mengenai kontrak sosial mengikut kefahaman saya.

5. Apa itu kontrak sosial?

6. Ramai orang bukan islam bercakap mengenai agama islam seolah-olah agama islam ini mula menapak di tanah melayu ini pada tahun 1957. Mereka bercakap solah-olah islam hanya dianuti oleh orang maelayu pada 1957. Mereka beranggapan tahun 1957 itulah tahun islam menjadi pegangan dan amalan orang melayu.

7. Islam datang ke tanah melayu ini bukanlah pada zaman parameswa pada kurun ke 14. Malah Islam telah menapak di tanah melayu lebih awal lagi sejak kurun ke sepuluh lagi melalui kesultanan malayu kedah yang ada sehingga kehari ini. Sebab itu apabila parameswara mengistiharkan memeluk islam, rakyat melaka menerima dengan hati terbuka kerana sudah banyak dikalangan mereka sebenarnya beragama islam.

8. Islam telah menjadi agama rasmi tanah melayu sejak berkurun yang lalu. Malah undang-undang islam telah digunapakai sejak berkurun yag lalu seperti undang99 di perak dan negeri2 lain ditanah melayu. Selain itu orang-orang malayu mengamalkan cara hidup islam.

9. Artikal 3 perlembagaan malaysia meletakkan agama islam adalah agama rasmi malaysia. Kerana betapa pentingnya agama islam ini, agama islam diletakkan pada artikel bernombor 3 perlembagaan malaysia.

10. Saya berasa pelik dan tidak faham kenapa ada dikalangan orang bukan beragama islam ingin mempertikaikan apa-apa mengenai agama islam. Mereka mempertikaikan azan, tulisan jawi dan macam-macam lagi. Walaupun mereka bebas untuk menganut kepercayaan masing2 tetapi islam diletak lebih tinggi dalam perlembagaan. Mengikut Artikel 14 perlembagaan malaysia, kerajaan malaysia perlu membantu semua pertubuhan2 islam dan pembinaan masjid2. Agama lain tidak berhak langsung mendapat bantuan kerajaan malaysia. Saya hanya memberikan fakta.itu adalah fakta.

11. Selain itu, ada sesetengah mereka yang lebih biadap mempertikaikan hak keistimewaan orang melayu. Disini saya ingin menerangkan mengapa dan bagaimana orang melayu mendapat hak berkenaan.

12. Apabila bercakap mengenai hak, maka kita perlu ingat hak adalah hak. Hak bukanlah pemberian ataupun hadiah. Hak adalah milik total individu mahupun mana2 pihak.

13. Orang melayu telah menetap ditanah malayu ini bukanlah pada tahun 1957. Malah berkurun tahun lagi telah menetap disini. Malah perlembagaan malaysia mengiktiraf orang melayu adalah penduduk asal tanah melayu ini.

14. Segala hasil tanah bumi malaysia ini diiktiraf adalah hak orang melayu. Air, minyak hasil hutan, bijih, galian, pasir , batu dan semuanya adalah hak milik orang melayu. Disebabkan itu artikel 74 (PM) memberikan hak keistimewaan orang melayu dari segi pendidikan, jawatan awam, lesen, kontrak, rumah, tanah rizab, dan lain-lain lagi. Hak ini diberikan berdasarkan hak orang melayu keatas tanah ini.

15. Pendidikan contohnya, kerajaan perlu memberikan bantuan terhadap sekolah-sekolah kebanggsaan. Didalam perlembagaan tidak disebut mengenai sekolah jenis kebangsaan. Sepatutnya kerajaan tidak perlu memberikan bantuan kepada sekolah ini. Tetapi bantuan diberikan atas sikap toleransi.

16. Hak orang melayu ini tidak boleh dipertikaikan oleh orang bukan melayu.sebabnya?

17. British telah membawa masuk pendatang asing ini semasa menjajah tanah malyu. Mereka ini dibawa masuk untuk bekerja diladang2 dan dilombong2 dan juga estet. Mereka ini dibawa masuk dengan pihak british memberikan pendatang asing ini wargenegara british. Dan jika kita menghalau mereka pulang pada masa itu, mereka perlu pulang ke britain.

18. Masyarakat tempatan melihat pendatang asing ini pada ketika itu seperti sekarang ini kita melihat seorang asing dari afrika atau negara2 seperti vietnam dan lain. Pada masa itu kita merasa kurang selesa dengan bilangan mereka yang ramai. Mereka ini adalah pendatang asing.

19. Semasa kerajaan british ingin memberikan kemerdekaan, british ingin lepas tangan terhadap kaum pendatang yang semakin ramai ini. British membuat perjanjian dengan pemimpin melayu bahawa mereka akan memberikan kemerdekaan kepada tanah melayu dan orang2 melayu dengan syarat tanah melayu hendaklah memberikan hak kerakyatan kepada kaum pendatang asing ini.

20. Orang melayu dengan berat hati menerima syarat british ini dengan syarat agar kaum pendatang menerima bukan mengiktiraf(orang melayu tidak perlu pengiktirafan dari mana2 pihak akan kedaulatan mereka keatas tanah melayu ini) bahawa tanah ini adalah milik orang melayu. Hasil buminya adalah milik orang melayu.

21. Dengan ini kontrak sosial temeterai dimana kaum pendatang diberi hak warganegara dan orang melayu diterima adalah tuan asal tanah ini dan segala hasil bumi ini.

22. Inilah kontrak sosial.

23. Jika ada mana2 pihak mahu mempertikaikan hak2 keistiewaan ini dan keistimewaan islam dinegara ini, sila kembalikan hak kerakyatan anda kepada kami.

24. Kontrak ini tidak disebut didalam perlembagaan sebab itulah perkara ini perlu kita pelajari melalui sejarah. Sejarah memberitahu kita akan asal usul terbentuknya negara bangsa malaysia ini.

No comments: